Vierkant voor Vredeseilanden

In 2050 zijn we met 9 miljard mensen. Mogelijke oplossingen om deze mensen te voeden in 2050 ontdek je met je school tijdens het ‘vierkant voor Vredeseilanden’–traject.

We starten met een nulmeting over de kennis van je leerlingen over dit onderwerp. Via een uitgebreide map met lessen over duurzame landbouw, het wereldvoedselvraagstuk, klimaatverandering en voedselschaarste komen de leerlingen meer te weten over de vragen die we verwachten tegen 2050.

De regionale coördinator van Vredeseilanden organiseert een speeddate voor je school. De leerlingen maken tijdens deze speeddate kennis met lokale organisaties en initiatieven die werken aan mogelijke oplossingen: een voedselteam, de duurzaamheidsambtenaar, een boer, een restauranthouder die werkt met lokale en fairtradeproducten,…

De speeddate was een groot succes. Het was leuk, vernieuwend, de sprekers spraken gericht en praktisch en dit sprak de leerlingen van de derde graad erg aan.

Mevr. Martens A. leerkracht op Sint-Bavo-Humaniora, Gent

Elke klas schrijft voorstellen uit met initiatieven die de school zelf kan nemen. De leerlingen van de school stemmen voor het initiatief van hun keuze met de babbelbox van Vredeseilanden. De directie zal al die pleidooien niet kunnen weerstaan.

Het traject kent een bekroning met een kunstwerk dat de leerlingen maken samen met een kunstenaar van vzw Artforum. We houden voor dit kunstwerk rekening met de wensen van de school, met het aanwezige talent en zoeken de geknipte kunstenaar.

Het sterkste punt van het traject is dat het zowel de globale problematiek belicht als verschillende lokale oplossingen. Hierdoor zien leerlingen concrete oplossingen voor globale problemen en dat geeft ze energie om zelf aan de slag te gaan!

Alexander Callewaert leerkracht op het Erasmusatheneum te Deinze

Doe mee met je school

Laat hieronder je gegevens achter. We contacteren je zo snel mogelijk om te kijken hoe we met jouw school een traject op maat kunnen uitwerken.