Promoot je actie

Promoot je actie

Je plant een verkoop aan een lokale supermarkt? Of je organiseert iets in het kader van onze campagne? Super! Wij willen er alles aan doen om van jouw acties een succes te helpen maken. Laat ons weten welke actie je wanneer wil doen, en wij bekijken samen met jou de promotiemogelijkheden. Hieronder geven we alvast wat tips. Op de downloadpagina vind je ook wat bronmateriaal om je eigen affiche, flyer, ... samen te stellen. Weet dat je steeds op ons kan rekenen voor promotionele ondersteuning, van social media tot nieuwsbriefteksten.

Zes geboden voor een geslaagde actie

(1) Wie vraagt, zal krijgen.

Mensen om hulp, steun of geld vragen, vinden we vaak het moeilijkste dat er is. Maar wie niets vraagt, krijgt niets. Spreek mensen aan: persoonlijk, via mail, via social media … en maak je actie bekend. Je zal merken dat mensen je persoonlijke engagement waarderen en daar veel sympathie voor opbrengen. Aarzel niet om vrienden of familie om hun hulp te vragen. Zij doen dat met ple-zier en dat maakt het voor jou nog zoveel leuker.

(2) Maak geven zo makkelijk mogelijk.

Maak het mensen niet te moeilijk om hun steentje bij te dragen. Als je iets verkoopt, biedt dan niet teveel keuzemogelijkheden aan. Als je een actiepagina aanmaakt voor je initiatief, geef je mensen daarmee ook de mogelijkheid om makkelijk online te steunen. Dat stellen ze zeker op prijs. Maak heel duidelijk wat mensen kunnen doen, waar en wanneer.
Nieuw: Voortaan kunnen mensen ook steunen via de Payconiq-app op hun smartphone. Je vindt Vredeseilanden – Rikolto terug onder de ‘winkels’ in deze applicatie. Handig, voor wie op je ver-kooppunt geen cash geld bij heeft.

(3) Vertel je (eigen) verhaal.

Wat je doet, gaat in de eerste plaats om mensen. Vertel dat verhaal. Hoe persoonlijker hoe beter. Laat mensen weten waarom jij dit belangrijk vindt en waarom dit ook voor hen belangrijk is. Je kan hiervoor gebruik maken van een online actiepagina. Maak hier een persoonlijke pagina van, met eigen beeldmateriaal en je eigen verhaal. Je kan ook een gepersonaliseerde flyer (laten) ma-ken. Neem hiervoor contact met ons op via acties [at] vredeseilanden.be. Wij zetten alles op alles om de promotie van jouw actie zo goed mogelijk te ondersteunen.

(4) De sponsor is de winnaar.

Mensen geven sneller als ze er iets voor in de plaats krijgen. Bij alles wat we overwegen te doen, vragen we ons in stilte af ‘what’s in it for me?’. Maak duidelijk aan je (potentiële) sponsors dat zij alleen maar te winnen hebben:

  • De kans om een verschil te maken: In de eerste plaats maak je het hen mogelijk om iets goeds te doen voor de wereld waar ze in leven. Goed eten lijkt een evidentie, maar ervoor zorgen dat al dat lekkers op een eerlijke, propere manier op onze borden geraakt is niet vanzelfsprekend. Het is belangrijk dat iedereen daar zijn verantwoordelijkheid in neemt. Jij doet dat door een initiatief te nemen, je sponsor door je initiatief te steunen.
  • Je krijgt iets in de plaats: Naast het fijne gevoel dat je iets hebt kunnen doen voor een ander, krijgt een sponsor vaak ook wat in de plaats: afhankelijk van de aard van je actie is dat iets lekkers, een leuk gadget, … Als het om een pure gift gaat, zoals een storting op jouw online actiepagina, krijgt de sponsor voor zijn gift (vanaf €40) een attest voor belastingaftrek. Ook niet slecht, toch?

(5) Woorden wekken, voorbeelden strekken.

Een beetje basispsychologie helpt je ook al een eind op weg. Haal bijvoorbeeld zo snel mogelijk de 0 van het scorebord, zowel op je online pagina als in je collectebus. Mensen dragen sneller bij als ze zien dat iemand hen al is voorgegaan. Geef dus best zelf het goede voorbeeld met een kleine gift. Ook doelen kunnen helpen. Maak duidelijk wat je streefdoel is: bv. € 3000 inzamelen. Dat motiveert.

(6) Bedank. Iedereen. Altijd.

Vredeseilanden (Rikolto) is enorm blij met en fier op initiatiefnemers zoals jij, maar ook met hun sponsors. Hoe meer mensen onze missie onderschrijven, waarderen, en steunen, hoe verder we kunnen springen en hoe meer we met z’n allen een verschil kunnen maken. Al deze mensen verdie-nen een glimlach en een dikke merci. Vergeet dus ook niet alle sponsors, kopers, helpers en sym-pathisanten van je actie te bedanken. Dat kan persoonlijk en meteen, maar ook via social media, brief, mail, je online actiepagina, … Mensen horen ook graag wat feedback. Hoeveel heeft de actie opgebracht? Zijn de doelen bereikt. Het kan ook helpen om je online actiepagina nog eens te delen bij de bedanking, soms inspireert dat mensen om je opbrengst nog een laatste boost te geven.

Maak een online landingspagina voor je actie

Je actie online promoten is makkelijker als je ook een webpagina hebt. Die kan je makkelijk maken via onze tools:

  1. Ga naar http://acties.vredeseilanden.be
  2. Maak een actie aan voor "Wat eten we morgen?". Voor het invullen van je pagina kan je gebruik maken van een aantal beschikbare foto’s en een standaard motivatietekst. Maar je kan ook je eigen foto’s en/of teksten invoegen.
  3. Promoot je pagina op Facebook, Twitter, LinkedIn of via e-mail.

Het is heel eenvoudig om je persoonlijke actiepagina aan te maken. Loop je toch vast of zit je nog met een vraag? Contacteer dan acties [at] vredeseilanden.be. Ook als je een filmpje, extra foto's, links enz... aan je pagina wil toevoegen.

Wil je een bestaande actieactie steunen? Hier vind je het overzicht met alle actiepagina’s rond de campagne...

Je eigen affiches en flyers

Dit eten we vandaag, maar... Wat eten we morgen? Daar kan je wel mee aan de slag, niet? We nodigen je uit om je eigen campagne-affiche en/of flyer te (laten) maken.

  • Bezorg ons een foto met je lievelingseten, dat kan in teamverband, ludiek, ... Dit beeld kan je gebruiken ter ondersteuning van je eigen actie. Hier vind je het bronmateriaal. Maar je kan ons ook gewoon een leuke foto bezorgen via acties [at] vredeseilanden.be. Wij maken dan voor jou een leuke affiche.
  • Of nog simpeler: gebruik het facebook camera effect en je hebt in 1, 2, 3 een topresultaat.

Betrek de lokale media

Je kan de lokale pers (gemeenteblad, weekendkrant, ...) op de hoogte brengen van onze campagne en jouw initiatief/actie door ons regionale persbericht te personaliseren en aan de juiste contactpersonen te bezorgen. Hieronder vind je ook templates voor promotie op gemeentelijke infoborden.

Hulp of advies nodig?

Filip Cuypers
Filip Cuypers
Vrijwilligerscoördinator Antwerpen
0485/57.54.66
Sarah Wulbrecht
Sarah Wulbrecht
Vrijwilligerscoördinator Oost-Vlaanderen
0472/93.85.65
Dries Aelter
Dries Aelter
Vrijwilligerscoördinator West-Vlaanderen
0491/37.14.57
An Kindermans
An Kindermans
Vrijwilligerscoördinator Limburg en Vlaams-Brabant
0484/29.16.51
Femke Van Vaerenbergh
Femke Van Vaerenbergh
Communicatiemedewerker